Redukčná diéta

Redukčná diéta je pojem z polovice minulého tisícročia. Vychádza z predpokladu, že redukovať hmotnosť sa dá redukciou stravy. To je pravda. Žiaľ, nie úplná. Je tu niekoľko drobností, ktoré redukčnú diétu úplne diskvalifikujú. Preto sa dnes už neodporúča.

  • Schudnúť môžete aj bez redukcie stravy. Stačí jesť normálne + správne cvičiť.
  • Samotná redukcia stravy spomalí metabolizmus. Neskôr sa chudnutie zastaví a čo potom?
  • Redukovaná strava má za následok, že po schudnutí ľudia nevedia ako jesť správne = priberú. Načo to potom bolo dobré?
  • Redukčný režim spravidla drasticky obmedzí príjem živín. Človek stratí aktívnu hmotu.
  • S nízkym príjmom živín je vhodné diétu držať len krátko. Možno mesiac, či dva – aj to už je nebezpečné. No obézny človek niekedy na chudnutie potrebuje rok, alebo dva.

Redukčná diéta nie je potrebná, ale ak chcete schudnúť, vždy to bude o zmene spôsobu stravovania.

Ak sa vám podarí zostaviť jedálniček v ktorom prijmete menej kalórii než vo vašom predchádzajúcom jedálničku ste na najlepšej ceste zhodiť pár kíl. Zredukujte energetický príjem, znížte prísun kalórií a zvýšte ich výdaj a vaša váha pôjde dole.

Príklad vhodnej kombinácie v redukčnom režime: Kaleráb vás poriadne nasýti. Zjedzte ho celý. Domáci celozrnný chlieb si upečte s malým obsahom kuchynskej soli. Bude zdravý a presne viete, čo v ňom je. K tomu môže byť napríklad syr Lučina. Chleba môže byť okolo 120 gramov a máte rozumne zostavený obed.

Takéto škrty v jedálničku  vám možno spočiatku pripadnú ako drastické. Možno si však čoskoro všimnete, že vám to prospieva. Že sa cítite lepšie. Potom budete vedieť, že akokoľvek to je, oplatí sa vám to. No a najmä – na tieto jedlá sa dá norálne zvyknúť. Potom vám prídu normálne a budete sa na ne tešiť.

Chudnutie sa dá dosiahnuť nielen zákazmi na tanieri, ale aj príkazmi v pohybe.

Pozrime sa teraz, ako zvyčajne vyzerá príklad redukčného jedálnička.

Redukčný jedálniček na 5 dní

Pozrime sa, čo bežne viete vygoogliť, ako správny jedálniček na chudnutie. No aj to skomentujeme. Zaprisahávam vás: toto neskúšajte, nie je to šťastná kombinácia potravín. Vhodnejší jedálniček na chudnutie nájdete tu. Tak poďme na to, čo nám známy výživový expert google nájde:

  • Raňajky – praženica, paradajky, celozrnné pečivo
  • Desiata – ovocie
  • Obed – zeleninový šalát a tofu
  • Olovrant – biely jogurt s vločkami
  • Večera – zelenina s tuniakom vo vlastnej šťave

Máme tu absolútne typický deň s extrémne nízkosacharidovou diétou. Raňajky a desiata sa dajú prijať. Všimnite si ale, že na obed už máme len zeleninu s bielkovinami. Na olovrant sú zrazu povolené aj sacharidy a na večeru je zas takmer nula sacharidov.

  • Raňajky – musli s jogurtom (biely)
  • Desiata – ovocie
  • Obed – ryža s hráškom a varené kuracie mäso
  • Olovrant – šalát z červenej repy s jogurtom
  • Večera – zeleninový šalát s lososom

Tento deň redukčnej diéty by bol rozhodne o niečo lepší. Dosť by záležalo na tom, čo sa rozumie pojmom musli. Ak totiž kúpite niektoré v tých krásnych farebných krabičkách, tak to je tuk zmiešaný s cukrom. Nič vhodné. No ak si spravíte vlastné ovsené vločky s trochou orieškov, bude to v pohode.

Všimnite si, ako často sa v rôznych diétach objavujú živočíšne bielkoviny. To máte samé jogurty, mäso, losos, tvaroh, syr a dokolečka. Dietárky stále neobjavili sóju, brokolicu, cottage, fazuľu, cícer – vo všetkom sa bielkoviny nachádzajú. Diétne jedálničky potom zvyčajne sú zostavené tak, že vás (iste nechtiac a z nevedomosti) predávkujú bielkovinami. Ale to nie je celkom to, čo chceli vaše ľadviny a pečeň.

  • Raňajky – celozrnné pečivo a nátierka z tofu
  • Desiata – ovocie (alebo pre zmenu oriešky)
  • Obed – palacinky z pohánkovej múky naplnené špenátom (duseným)
  • Olovrant – kefírové mlieko
  • Večera – kuracia polievka so zeleninou, cestovinami a mäsom

Navrhnúť na desiatu ovocie, alebo oriešky, to je zverstvo. Zatiaľ čo ovocia môžete zjesť pokojne aj 300 gramov, orieškov by mohlo byť možno 5 kúskov. Nezaškodilo by to napísať, pretože už vidím, ako niekto kto chce schudnúť s dôverou zje 100 gramové vrecko orieškov. (Veď normálne by by jedlol štvrťkilové.)

Ponúknuť na obed palacinky je ďalšie zverstvo. Len si skúste vypočítať koľko tuku sa pritom bežne minie. Recept neuvádza, že palacinky treba pripraviť úplne bez tuku na prvotriednej panvici. Ani to, že potom budú mať tú pravú chuť redukčnej diéty.

Na večeru by som kuraciu polieku obéznym neodporúčal, pretože veľmi častým problémom spojeným s obezitou je metabolický syndróm. Jeho súčasťou je zvýšená kyselina močvá a z nej vyplývajúce postupné zvyšovanie rizika ochorenia zvaného dna. To sa dá riešiť práve významným obmedzením mäsa, syrov a vývarov. To však bežní “odborníci na výživu” a “výživoví poradcovia” asi nevedia.

  • Raňajky – makový rohlík s maslom (ak dáte prednosť celozrnnému pečivu bude to len vaše plus)
  • Desiata – jablko so syrom
  • Obed – pečený pstruh s grilovanou zeleninou a zemiakmi
  • Olovrant – dusená brokolica s balkánskym syrom
  • Večera – hovädzí vývar so zeleninou a pečeňovými knedličkami

Nuž odporučiť makovku s maslom človeku, ktorý chce schudnúť… Po takýchto raňajkách vám garantujem, že budete cítiť ten pravý hlad redukčnej diéty.

Obed je tu postavený na efekt. Len si predstavte pečeného pstruha a grilovanú zeleninu. A teraz z ríše snov do reality. Pstruha budete piecť asi na panvici. V rúre budete grilovať zeleninu a na treťom horáku buble zemiak. Ekonomické ako šľak!

Olovrant je veľmi duchaplná kombinácia bielkovín s bielkovinami a na večeru sú zas puríny. Kto má zvýšenú kyselinu močovú asi zaplače.

Návod na redukčnú diétu

K takémuto jedálnemu lístku potom dostanete “manuál”, ktorý sa zvyčajne alibisticky zbaví zodpovednosti.

 

Jedlá môžete rôzne kombinovať, potrebné je len zachovať optimálny prísun tukov, cukrov a bielkovín. Vďaka redukčnej diéte budete zhadzovať postupne (0,5 až 1 kg za týždeň). Ak k upravenému jedálničku pridáte aj fyzickú námahu rozdiel medzi prijatou a vydanou energiou sa zvýši a ručička na váhe pôjde nižšie. Nakoľko budete chudnúť postupne a pomaly nehrozí jojo efekt.

Takéto slová znejú skvele, ale vie náš neborák, čo je to správny “prísun” tukov cukrov a bielkovín? Zvyčajne nie. No a ak sa pozriete na uvedené jedlá z redukčnej diéty, tak to asi nevie ani ten, kto si ju cucal z prsta.