Zdravý jedálniček

Diéta – slovo, ktoré keď začujeme hneď sa nám spojí so samými zákazmi, prísnou disciplínou a hlavne s hladovaním. Nemusí to ale tak byť. Diéta neznamená hladovať, alebo si zakázať jedlá, ktoré máme radi. Žiadna diéta (pokiaľ nie je odporúčaná lekárom a určená z konkrétnych zdravotných dôvodov) nie je vhodná, ak priberáte. Pribúdanie na váhe, alebo márna snaha zhodiť má viacero dôvodov. Určite to však nie je nedostatok živín = to totiž diéty sú.

  • Jete vtedy keď ste nervózni, hneváte sa, alebo keď sa nudíte?
  • Jete aj vtedy keď ste už sýti, len preto, lebo na tanieri je ešte jedlo?
  • Siahnete po jedle aj preto, lebo je čas večere aj napriek tomu, že nemáte hlad?
  • Nestíhate sa cez deň najesť a večer potom zjete všetko, čo sa dá?

Potom ale nepotrebujete žiadnu diétu! Nepotrebujete týrať telo za to, že ste nedisciplínovaní. Riešte svoju hlavu. Utrieďte si myšlienky a znalosti.

Čo jesť, aby váš jedálniček bol zdravý?

  • Ovocie, zelenina – snažte sa aby ste mali v jedálničku čo najvia druhov zeleniny a ovocia. Čím farebnejšie tým lepšie. Dajte prednosť tým, ktoré majú vysoký obsah vlákniny – strukoviny (hrach, fazuľa, šošovica), brokolica, karfiól, jablká, hrušky, ale aj maliny. Dajte prednosť ryži pred knedľou a aj v ovsených vločkách jej nájdete dosť. Tieto potraviny vás nasýtia, ale pozor, nezabúdajte aj na dostatočný príjem tekutín. Ak sa rozhodnete zeleninu tepelne pripraviť tak len varením, alebo dusením
  • Pečivo – vymeňte klasické biele pečivo za celozrnné.
  • Mliečne produkty – vyberte si tie, ktoré majú nižší obsah tuku. Pozor, nie všetky nízkotučné mliečne produkty sú vhodné. Často výrobcovia, aby svoje výrobky ochutili (chýbajúci tuk predsa len zmení chuť produktu) pridávajú do nich rôzne sladidlá, či želatínu.
  • Mäso – Ideálne je mäsu sa vyhýbať. Taká rada sa ale málokomu páči. Potom je dobré siahnuť po rybách a hydine. Ak vám to nestačí, občas si dajte chudé mäso. Vnútornosti sú síce bohatým zdrojom živín, ale tiež aj najvyššej koncentrácie škodlivín a preto je výhodnejšie ich nejedávať. Najlepšie urobíte ak budete mäso dusiť na pare, alebo variť. Vyhnite sa vyprážaniu, pečeniu či grilovaniu. Podávajte ho so zeleninou.
  • Sladkosti – vzdať sa ich úplne by bolo asi ideálne. Pre tučných však toto nie je otázka diskusie. Zákaz si dajte absolútny. Všetci to poznáme – po dlhom odriekaní si niečoho zakázaného nás prepadne „vlčí hlad“ a zjeme toho na kilá. Ak chcete, siahnite po kvalitnej horkej čokoláde. Denne tak 20 až 50 gramový kúsok môže potešiť, ale na rovinu – nie je to sladkosť.
  • Vajíčka – pripravte si z nich jedlo, pri ktorom nepoužijete tuk – varené vajce. Je to najlepší spôsob úpravy. Volské oči, praženica s cibuľkou, lečo, omeleta, to všetko už je z pohľadu obsahu nezdravých zložiek horšie. Škvarením totiž vznikajú tie skvelé červenohnedé chrumkavé kúsky, ktoré majú tú správnu chuť. Žiaľ obsahujú pre zdravie škodlivé látky…

Diétny jedálniček nie je o hladovaní. Naopak. Doprajte si 5 jedál denne. Postupne zmeňte stravovacie návyky a zaraďte do svojho jedálneho lístku potraviny s nižším obsahom kalórií.

Čo a kedy zjesť

Miesto vyprážaného bravčového rezňa si dajte plnú misku zeleninového šalátu, alebo si pripravte bravčové na zdravší spôsob (dusenie, v pare,…). Obmedzíte tak príjem tukov.

Pokojne si ráno doprajte pečivo (v rozumnom množstve). Cukry v ňom počas dňa spálite a nebudú sa zbytočne vo vašom tele ukladať do zásoby.

Ak neviete odolať hamburgerom, cheesburgerom… potom si položte otázku, čo sa deje. Áno. Môžete si to raz za čas dovoliť. Ale to je ako noha vo dverách. Zakrátko budete chcieť zas.

Vieme, že hranolky, rezne, klobásy či torty zvyčajne vedú k obezite, tak nedáva zmysel jesť ich, ak sa snažíte schudnúť. 

Vyhnite sa už pripravovanej strave, ktorú kúpite v obchode a stačí ju už len prihriať. Radšej si pripravte zeleninový šalát, alebo si dajte jogurt než toto. Jedzte kvalitné potraviny a stravu, o ktorej viete, že je z kvalitných surovín.

Nepokúšajte sa o žiadnu drastickú diétu

Nesnažte sa obmedziť príjem kalórií na minimum. Spomalí sa váš metabolizmus a môže si to odniesť aj vaše zdravie. Slabosť, malátnosť, búšenie srdca – znak toho, že ste to s diétou prehnali. Znížili ste rýchlo a náhle prísun kalórií pod zdravú hranicu a váš organizmus na to reaguje takto.

Znížiť príjem kalórií sa dá jednoducho a zdravo. Jedzte pravidelne, nevynechávajte žiadne jedlo. Ovocie a zelenina sú základné jedlá, ktoré by ste mali do svojho jedálničku pridať. Ovocia pri chudnutí radšej lakomo – jedno jablko, jeden pomaranč. Zeleniny však môžete kilo aj dva.

Každý sme iný

To čo vyhovuje jednému nebude vyhovovať druhému. Je rozdiel medzi stravovaním 120 kilového muža a 65 kilovou ženou. Taktiež treba vziať do úvahy vek, prácu, metabolizmus a aj genetické predispozície.

Diétny jedálniček nie je záležitosťou na pár dní či týždňov. Nemusíte sa ale obávať žiadneho hladovania či množstva zakázaných potravín. Ak sa vám zmena jedálneho lístku dostane pod kožu, keď sa s ňou zžijete bude úžasne jednoduché pokračovať v zdravom stravovaní ďalej. Stačí si len vytvoriť na ňu návyk. Prispôsobiť sa zmenám a vytvoriť si návyk zdravému organizmu trvá 22 až 30 dní – to zvládnete. Potom to už pôjde ľahko.

No nikdy nepominie túžba vrátiť sa k zakázaným potravinám. Žiaľ, zakázané zostanú navždy. Inak by ste zas pribrali. Voľba bude potom len na vás.